Tekosaaren laajuus on suunnitelman mukaan 8 km2 ,saaren ja sillan ohella suunnitelma pitää sisällään huvivenesataman ja mahdollisesti myös lentokentän. Projektin kustannusarvio on noin $5 miljardia ja ne on tarkoitus kattaa kansainvälisin lahjoituksin ja lainoin.
Hamas on pitänyt Gazan satamaa ja lentokentän (suljettu Yasser Arafat Airport ) ehtoina Israelin kanssa neuvotellulle pitkäaikaiselle tukitaukosopimukselle.
Israelin kannalta sataman rakentaminen itse Gazan kaistaleelle on turvallisuusmielessä ongelmallinen toisaalta asemateriaalien salakuljetuksen takia, samoin Hamasin johdolla tapahtuvassa rakentamisessa osan investointirahoista epäillään ohjautuvan muihin tarkoituksiin kuten mm jälleenrakennusvaroja ja materiaaleja on ohjautunut viime vuosina hyökkäystunneleiden rakentamiseen. Israelilaisviranomaisten mukaan tekosaari ei välttämättä ratkaise salakuljetusongelmaa mutta se kuitenkin auttaisi gazalaisten elinolojen kohentumista vapauttaen samalla gazalaisten liikkuvuutta ja kaupankäyntiä ilman Israelin rajoitteita. (Lähde: Jerusalem Post )
Israelin ja ehkä Egyptinkin kannalta yksi näkemys on, että mikäli gazalaiset saavat lisää toivoa paremmasta taloudellisesta tulevaisuudesta niin se alentaa heidän halukkuuttaan riskeerata sitä aseellisilla hyökkäyksillä naapureitaan vastaan.
Gazan muuri
Vaikka Gazan satama toteutuessaan olisikin myönteinen ele Israelilta Hamasille varautuu maa myös Gazan suhteen samalla epäsuotuisaan kehitykseen sotilaallisen vastaterrorin keinoin. Yksi tällainen menetelmä on suunnitelma uudesta Gazan muurista. Jerusalem Post'n mukaan Israel suunnittelee rakentavansa Gazan vastaiselle rajalleen muurin joka ulottuisi metrien korkeuteen maan päällä myös useiden metrien syvyyteen maan alla hyökkäystunneleiden ehkäisemiseksi. Huipputekniikalla varustetun rakennelman kustannuksiksi on arvioitu $568 miljoonaa.
Vaikka Israelin kautta kulkee Gazaan noin 900 tavararekkaa päivässä se kattaa vain välttämättömimmän tarpeen. Luksustavarat, aseet ja niiden tekemiseen tarvittavat materiaalit on aiemmin salakuljetettu Egyptin kautta. Tunneliverkosto Egyptiin oli oli laajimmillaan 2500 tunnelia ja arviolta vuosittain niiden kautta kulki $3 miljardin arvosta tavaraa. Egyptin presidentti Morsin syrjäytyksen jälkeen Egyptin armeija on tehikkaasti tuhonnut pääosan tunneliverkostosta vuodesta 2013 lähtien laajentaen lisäksi turvavyöhykettä Rafahissa. (laajemmin artikkelissa Gaza Blockade – It’s Egypt not Israel! and Gaza’s Tunnel War Continues On All Fronts )
Tilanne on johtanut salakuljetuksen lisääntymiseen meritse. Mm toukokuussa 2016 Israelin turvallisuusviranomaiset pidättivät kalastajana esiintyneen salakuljettajan jonka aluksesta löydettiin aseiden lisäksi rakettien valmistukseen käytettävää nestemäistä lasikuitua. (Lähde: Jerusalem Post )
Laajemmin aiheesta artikkelissa Gaza Seaport – A Threat or Change
Op-Ed arvio
Gazan satama on osa palapeliä josta kootaan osaratkaisua Israel-Palestiina konfliktiin. Osaratkaisun ydin on pitkäaikainen aselepo Hamasin johtaman Gazan ja Israelin välillä jota sopimusta aktiivisesti on edistänyt myös Egyptin presidentti al-Sisi. Aiheesta tarkemmin kirjoituksessa Hamas and Israel on Verge of the Deal . Mainittakoon, että satama on ollut merkittävä asiakohta parhaillaan tapahtuvassa Turkin ja Israelin suhteiden lämmittämisessä.
Yksi egyptiläisten tarjoama houkutin on myös tarjota Hamasille 1000 neliökilometriä Gazaan rajoittuvaa Siinaita Egyptiltä jolloin Gazan alue moninkertaistuisi mahdollistaen myös palestiinalaispakolaisten asuttamisen tälle laajentuneelle alueelle. Tästä optiosta tarkemmin artikkelissa Sinai Option again.
Kun niin suorat kuin välitetytkin neuvottelut presidentti Abbasin johtaman Palestiinalaishallinnon kanssa ovat olleet pysähdyksissä eikä niitä ole näköpiirissäkään ennen Abbasin syrjäytymistä on Hamasin ja Israelin pyrkimys sataman kaltaiseen konkreettiseen ratkaisuun nähdäkseni mielekäs tie alueelliseen liennytykseen joka parhaimmillaan voisi johtaa ns 'Kylmän rauhan' vaiheeseen ja jopa pysyvämpiin ratkaisuihin ajan niin salliessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti