Google

Google

tiistai 9. elokuuta 2016

Gazan satama sittenkin El-Arishiin?

Gaza island model as presented on June 20, 2016. (photo credit:COURTESY/THE ISRAEL PROJECT)
Gaza island model as presented on June 20, 2016. (photo credit:COURTESY/THE ISRAEL PROJECT)
Yhdysvaltain johtaviin satama-asiantuntijoihin lukeutuva FT, tutkijaprofessori emeritus jne, Asaf Ashar otti elokuun alkupäivinä minuun yhteyttä aiemmin pääblogissani julkaistun Gazan satamaa koskevan kirjoitukseni - Gaza Seaport – A Threat or Change - johdosta.

Tri Ashar kritisoi voimakkaasti em kirjoituksessa esittelemääni Israelin liikenneministeri Yisrael Katz’n suunnitelmaa rakentaa Gazan rannikolta kolmen kilometrin päähän sataman ja lentokentän käsittävä tekosaari. Asharin mukaan Katz’n suunnitelma on paitsi huikean kallis myös epäkäytännöllinen ja toimimaton. Nämä näkemyksenä tri Ashar on myös tuonut julki laajassa haastattelussaan The Jerusalem Post lehdelle.


Kritiikin ohella tri Ashar on luonnostellut hankkeelle myös vaihtoehtoisen suunnitelman jonka muutama päivä sitten ajatuspajassa viimeistellyn version - Palestinian International Port in El Arish – Concept Paper – hän lähetti käytettäväksi blogipäivityksissäni.  [Fig 2 ja 3 lainattu mainitusta suunnitelmasta].
GazaElArish
Nk Ashar Plan’in ydinajatus on sijoittaa Gazan kansainvälinen satama tekosaaren sijaan pohjois-Siinaille laajentamalla egyptiläistä El-Arish’n satamaa. Tällaisia satamajärjestelyjä on naapurimaiden kesken tehty ennenkin esimerkkeinä mm Tanzania/Zambia; Peru/Bolivia; ja Uruguay/ Paraguay. Esitetty satamalaajennus maksaisi noin $300 - 500 miljoonaa rakennusajan ollessa 2 - 3 vuotta kun Gazan tekosaari/satamavaihtoehto maksaisi $5 – 12 miljardia rakennusajan ollessa 5-8 vuotta.

El Arish omaa hyvin maa-aluetta Palestiinalaisperustaiselle teollisuusvyöhykkeelle, lisäksi se on edullisesti tarvittaessa liitettävissä Israelin rautateiden kautta Länsirannalle.
GazaPort
Gazan satama on osa palapeliä josta kootaan osaratkaisua Israel-Palestiina konfliktiin.  Osaratkaisun ydin on pitkäaikainen aselepo Hamasin johtaman Gazan ja Israelin välillä jota sopimusta aktiivisesti on edistänyt myös Egyptin presidentti al-Sisi ( tarkemmin kirjoituksessa Hamas and Israel on Verge of the Deal ). Mainittakoon, että satama oli merkittävä asiakohta parhaillaan tapahtuvassa Turkin ja Israelin suhteiden lämmittämisessä.

Yksi egyptiläisten tarjoama houkutin on ollut tarjota Hamasille 1000 neliökilometriä Gazaan rajoittuvaa Siinaita Egyptiltä jolloin Gazan alue moninkertaistuisi mahdollistaen myös palestiinalaispakolaisten asuttamisen tälle laajentuneelle alueelle.  Tästä optiosta tarkemmin artikkelissa  Sinai Option again.

Mielestäni Palestiinan kansainvälisen sataman perustaminen El-Arish’iin on jo sellaisenaan Gazan tekosaarta realistisempi, taloudellisempi ja toteuttamiskelpoisempi ajatus varsinkin jos hanke asetetaan laajempaan ”Siinai Optioksi” kutsuttuun yhteyteen.
Sinai option, Ari Rusila

[Kirjoitus julkaistu ensinnä Ariel –sivustolla ]

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti