Israelissa vuonna 2002 perustettu NGO Monitor tuottaa kriittisiä analyyseja ja raportteja kansainvälisistä ja paikallisista NGO verkostoista pahimpien erityisesti julkirahoitteisten anti-Israel tai jopa anti-sionististen pyrkimysten paljastamiseksi. Usein boikottiliikkeen (BDS) liepeillä toimiville organisaatioille leimallista on että niiden rahoitus vain vähäisissä määrin jos laisinkaan tulee israelilaisilta maansa politiikkaa muuttamaan haluavilta tahoilta vaan tämän sijaan ulkomaisista jopa julkisista lähteistä.
Politiikantekijöiden, journalistien, humanitaaristen järjestöjen ja tavallisen yleisön palvelemiseksi NGO Monitor keskittyy israelilais-palestiinalaisen konfliktin yhteydessä ihmisoikeuksien ja kansainvälisen lain väärinkäyttöön, kaksoisstandardeihin ja yksipuolisiin - propagandistisiin - kampanjoihin ja niiden rahoitukseen tai pikemminkin sen pienentämiseen tällaista toimintaa harjoittavilta järjestöiltä.
Allaolevaan taulukkoon on NGO Monitorin tietopankista koottu Suomea koskeva Israelissa toimivien järjestöjen valtiolta tuleva rahoitus vuosilta 2016-2017. Aineisto perustuu eri organisaatioiden lainmukaiseen raportointiin (“Law and Disclosure Requirements for [Groups] Supported by a Foreign Governmental Body” - vuodelta 2011) eikä siten kuvasta kuin pientä osaa ko järjestöjen kokonaisbudjeteista ja vuosittaisesta rahoituksesta; edelleen jotkut järjestöt laiminlyövät raportointivelvoitteensa joten aineisto on tältäkin osin puutteellinen. Kuitenkin tällaisenaankin kooste antaa häivähdyksen siitä mitä aktiviteettaja suomalaisveronmaksajat Israelissa rahoittavat valtion kautta. Luonnollisesti suuremmassa määrin Suomi rahoittaa Israelissa toimivia organisaatioita EU komission tai EU:n eri ohjelmien kautta kuin myös YK:n, sen alajärjestöjen, Maailmanpankin ym lukuisten kansainvälisten elinten kautta. Asia erikseen on vielä suoraan Palestiinalöaishallinnolle tai palestiinalaisjärjestöille menevä rahoitus Israeliinkin kohdistuvaan toimintaan.
Suomen tuki järjestöille Israelissa 2016-2017
Kuva isompana tästä linkistä!
- Gisha väittää Israelin kehittäneen monimutkaisen systeemin palestiinalaisten perusoikeuksien loukkaamiseksi ja esimerkiksi uskonnonvapauden rajoittamiseksi. Järjestö kritisoi Israelia mm siitä että se estää joidenkin asevalmistuksessa käytettyjen "siviili"materiaalien tuontia Gazaan. Edellen Gisha väittää Israelin täysin kontrolloivan Gazaa vaikka maa vetäytyi sieltä yli vuosikymmen sitten, vaikka Gazan hallintoa on vuosikaudet täysin hoitanut terrorijärjestöksi määritelty Hamas ja vaikka Egypti on harjoittanut jopa brutaalimpia toimia omalla Gazan vastaisella rajallaan kuin Israel mm tuhoamalla yli tuhat salakuljetustunnelia ja säännöstelemällä kulkua Egyptin ja Gazan välisellä rajanylityspaikalla huomattavasti Israelia enemmän.
- HaMokedin päätavoite puiolestaan on avustaa Länsirannan palestiinalaisia joiden oikeuksia Israelin väitetään loukanneen. Järjestön retoriikkaa voi pitää hyvinkin asenteellisena sanojen apardheid, kidutus, karkotukset, kollektiivinen rangaistus ja Länsirannan ghettouttaminen ollessa sen iskusanoja.
- Peace now -järjestö liittolaisineen edusta musta-valkoista ajattelua jossa Israel demonisoidaan, järjestö on erikoistunut jäljittämään Länsirannan uudisasutushankkeita.
- Zochrot -organisaatio pyrkii propagoimaan Palestiinan Nakban (katastrofi, jossa Israelin itsenäisyystaistelun melskeissä kymmenet tuhannet arabiasukkaat katsoivat parhaaksi siirtyä kotikylistään muualle) puolesta ja toimii Länsirannan entisten arabiasukkaiden ja näiden jälkeläisten paluun puolesta. Paluu merkitsisi Israelin eliminointia juutalaisten kotimaana.
- Luonnollisesti Suomi rahoittaa myös Länsirannan palestiinalaisorganisaatioita kuten esimerkiksi Palestinian Center for Peace and Democracy (PCPD) -järjestöä joka kannattaa ja promovoi anti-Israel BDS (boycotts, divestments and sanctions) -kampanjoita. Usein Suomen julkinen rahoitus ohjataan mm kirkon kautta kuten vaikkapa EAPPI ohjelmaan (Ecumenical Accompaniment Programme in Palestine and Israel). EAPPI promovoi BDS:n ohella myös juutalaisten historiallisten yhteyksien Israeliin kieltämistä sekä rationalisoi, oikeuttaa ja marginalisoi terrorismia kutsuen sitä lailliseksi vastarinnaksi.
Suomen ulkoministeriön yksi partnereista Lähi-idässä on Suomen Lähetysseura joka puolestaan on edelleen jakanut tukea mm Hamasin hallinnoimaan Gazaan Norjan kirkon ja ACT alliancen kautta (aktiivinen BDS promoottori).
“The Israeli Committee Against House Demolitions (ICAHD) oli ensimmäisiä israelilaisjärjestöjä edistämässä BDS -kampanjointia ja ICAHD-Finland puolestaan on saanut rahoitusta mm Suomen opetusministeriöltä ohjelmiensa toteutukseen mm Gazassa. Ulkoministeriö puolestaan on rahoittanut järjestön kommunikaatio -hankkeita.
Suomen paikallisella suurlähetystöllä Tel Avivissa on ollut käytössään ns. paikallisen yhteistyön määräraha (PYM). Kyseisen rahan käyttötarkoitus kuvaa hyvin miten paikallista yhteistyötä israelilaisten kanssa katsotaan parhaiten edistettävän. Ote Suomen suurlähetystön PYM ohjeistuksesta:
Suurlähetystö tukee PYM:llä israelilaisten kansalaisjärjestöjen rajat ylittäviä hankkeita, joiden hyödynsaajia ovat palestiinalaiset Länsirannalla, ml. Itä-Jerusalem ja Gazassa Hankkeiden tulee tukea rauhanprosessia, israelilaisten ja palestiinalaisten dialogia sekä palestiinalaisten ihmisoikeuksia.Myös Israelissa on köyhyyttä ja sosiaalisia ongelmia; näiden parissa työskentelee lukuisia koti- ja ulkomaisia järjestöjä osin vapaaehtoisvoimin paikallisten ja ulkomaisten lahjoitusten turvin. Tässä mielessä avustettavia kohteita luulisi löytyvän myös Israelista ellei sitten suurlähetystö tulkitse yhden valtion mallin jo toteutuneen ja Länsirannan lukeutuvan jo virallisestikin osaksi Israelin valtiota.
Itse Palestiinalaisalueita varten Suomen ulkoministeriöllä on oma maaohjelmansa, jonka mukaan Suomen suunniteltu tuki on noin 22 miljoonaa euroa vuosina 2016–2019. Maailmanpankin infrastruktuurihankkeiden yhteisrahaston kautta Suomen rahoitusosuus on 2,3 miljoonaa euroa vuosina 2016–2019. YK:n kehitysohjelman (UNDP) hallinnoimaa Palestiinalaisalueita koskevaa rahastoa Suomi tukee noin 3 miljoonalla eurolla vuosina 2016–2019. Suomen yleistuki UNRWA:lle on vuosittain 4,5 MEUR. Suomalaisten kansalaisjärjestöjen kautta kanavoidaan noin 590 000 euroa vuonna 2017. Lähde ja lisää: Country Strategy for Development Cooperation, Occupied Palestinian Territory 2016 - 2019
Suomen valtion tukiessa Palestiinalaishallinnon budjetin joitakin momentteja voi PA käyttää näin säästyviä varoja muihin kohteisiin kuten vaikkapa tapporahojen maksamiseen israelilaisista sosiaaliohjelmansa kautta. (Ks esim. Suomikin maksaa tapporahaa palestiinalaisille ).
Yksityiskohtaista ja tuoretta taustatietoa NGO Monitorin työstä, saavutuksista ja anti-Israel järjestöjen toiminnasta puolestaan mm seuraavissa julkaisuissa:
15 Years of NGO Monitor | 2017 Annual Report | 2016 Annual Report | 2015 Annual Report |
Kirjoitus ilmestynyt ensinnä Ariel-Israelista suomeksi -verkkojulkaisussa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti