NGO Monitorin tutkimusjohtaja Yona Schiffmiller todisti 22.6.2023 Yhdysvaltain edustajainhuoneen ulkoasioiden alakomitealle aiheesta koskien vastaamista antisemitismiin ja Israelin vastaiseen ennakkoluuloisuuteen YK:ssa, Palestiinalaishallinnossa ja kansalaisjärjestöyhteistyössä. NGO Monitor on riippumatoman ja puolueettoman Institute for NGO Research tutkimusinstituutin projekti, joka on sitoutunut edistämään ihmisoikeustavoitteisiin pyrkivien kansalaisjärjestöjen avoimuutta ja vastuullisuutta ensisijaisesti arabien ja Israelin konfliktin yhteydessä. Tämä kirjoitus referoi tiivistetysti ja vapaasti suomennettuna NGO Monitorin näkemyksiä. Itse alakomitean kokouksesta on alla video. jossa myös komitean jäsenten kysymyksiä ja muiden asiantuntijoiden näkemyksiä.
Väittäen edistävänsä ihmisoikeuksia eräät kansalaisjärjestöt ovat johtavia ”uuden antisemitismin” levittäjiä samalla sulkien israelilaiset ja sionistit ihmisoikeuksien ulkopuolelle. Nämä kansalaisjärjestöt kiistävät Israelin legitiimiyden rajoista riippumatta; sulkevat pois juutalaisten yhteydet maahansa ja edistävät kampanjoita juutalaisten itsemääräämisoikeuden kumoamiseksi. ihmisoikeusdiskurssin vuoksi nämä kansalaisjärjestöt ovat usein suojassa antisemitisminsä kritiikiltä ja hallitukset, erityisesti Euroopassa, jatkavat niiden rahoittamista.
Lisäksi näkyvät kansalaisjärjestöt, kuten Human Rights Watch (HRW) ja Amnesty International toistuvasti torjuvat kehotukset liittyä mielekkäisiin kampanjoihin antisemitismin torjumiseksi sen maailmanlaajuisesta noususta huolimatta hyökkäyksissä juutalaisia vastaan. Samaan aikaan nämä kansalaisjärjestöt ovat erittäin aktiivisia kampanjoissa, joilla heikennetään tai korvataan konsensus koskien Kansainvälinen holokaustin muistoliitto (IHRA) Antisemitismin määritelmää ja työkaluja, jotka tunnistavat ja pyrkivät torjumaan kaikenlaista modernia juutalaisvihaa – mukaan lukien antisemitismi. Antisemitismin kieltäminen ulottuu myös yrityksiin vaikuttaa sisällön valvontakäytäntöihin, mikä mahdollistaa kiihkoilun voimistumisen sosiaalisen median alustoilla,
Alla taustaa IHRAsta Ruotsin puheenjohtajakauden aikana 2022:
Kansalaisjärjestöt lobbaavat intensiivisesti hallituksia, YK:ta, sen eri toimielimiä ja ammatillisia järjestöjä hylkäämään IHRA:n (IHRA Working Definition of antisemitism) määritelmän Israelin vastaisen puolueellisuuden hyväksi. Vuonna 2016 hyväksytty kyseinen on laajimmin hyväksytty moderni määritelmä juutalaisvastaisille ennakkoluuloille ja antisemitismin moderneille ilmenemismuodoille. IHRA:n esimerkkejä antisemitismistä ovat käyttäytyminen ja retoriikka, joka on ominaista monille kansalaisjärjestöille, kuten mm:
- Estää juutalaisilta heidän itsemääräämisoikeutensa esimerkiksi väittämällä Israelin valtion olemassaolon olevan rasistinen yritys.
- Kaksoisstandardien soveltaminen vaatimalla siltä käyttäytymistä, jota ei odoteta tai vaadita keneltäkään toiselta demokraattiselta kansakunnalta.
- Nykyisen Israelin politiikan vertaaminen natsien politiikkaan.
- Juutalaisten itsemääräämisoikeuden kriminalisointi leimaamalla Israelin apartheidiksi -valtioksi.
- Kansalaisjärjestöt pyrkivät eristämään BDS-taktiikoilla – boikoteilla, divestoinneilla ja sanktioilla Israel ja aiheuttaa taloudellista haittaa maalle ja siellä liiketoimintaa harjoittaville yrityksille.
Antisemitistinen apartheid-syytös Israelia vastaan alkoi antisionistisella Neuvostoliiton propagandalla 1950-luvulla, ja sitä on sittemmin omaksuttu ja jalostettu, mukaan lukien arabivaltioiden ja PLO:n retoriikka. Esimerkiksi Amnesty International levitti Helmikuussa 2022 julkaisuluonnosta, joka julisti: ”Tämä apartheid-järjestelmä sai alkunsa Israelin luomisesta toukokuussa 1948 ja on rakennettu ja ylläpidetty vuosikymmeniä” – mikä tarkoittaa, että Israel on luonnostaan laiton.” Vuotanutta luonnosta kritiikkin myötä muutettiin ”Tätä apartheid-järjestelmää on rakennettu ja sitä on ylläpidetty vuosikymmenien ajan.” (Aiheesta aiemmin mm: Amnesty jatkaa KGB:n aloittamaa propagandakampanjaa)
Keskeinen taktiikka kansalaisjärjestöjen delegitimointikampanjoissa on juutalaisen – ja kristityn – historian ja läsnäolon pyyhkiminen maassa ja tätä on toteutettu myös YK-elimien kuten UNESCOn kautta.
Monet antisemitistiset kansalaisjärjestöt pelkäävät rahoituksensa puolesta mm syystä, että Euroopan komissio julkaisi tammikuussa 2021 “Handbook for the practical use of the IHRA Working Definition of Antisemitism” -ohjeistuksen joka auttaa ohjaamaan rahoitusta kansalaisyhteiskunnalle, järjestölle ja ihmisoikeusjärjestöille.
Monet valtiot kuten Sveitsi, Ranska, Saksa, Alankomaat ja Tanska ovat rahoitusohjeissaan kieltäneet rahoituksen – periaatteessa, ellei aina käytännössä – kansalaisjärjestöiltä, jotka osallistuvat antisemitistiseen toimintaan, edistävät BDS:ää tai kieltävät Israelin oikeuden olemassaoloonsa.
Kansalaisjärjestöt, jotka väittävät toimivansa ihmisoikeuksien nimissä, ovat johtavia voimia nykyaikaisten antisemitismin ilmentymien takana. Tämä ei vahingoita vain Israelia, sen liittolaisia ja juutalaisia ympäri maailmaa, vaan myös vääristää yleismaailmallisten ihmisoikeuksien asiaa.
Tämän kansalaisjärjestöjen antisemitismin tehokas kohtaaminen edellyttää ensin yksimielisyyden rakentamista perusasioista kuten määrittelyelementeistä. IHRA-kehyksellä on selkeä arvo mittapuuna arvioitaessa, onko tietty lausunto, tapahtuma tai järjestö antisemitistinen. NGO Monitor suosittelee, että hallitukset puuttuvat nimenomaisesti antisemitismiin kehittämällä tiukkoja toimia mahdollisten kansalaisjärjestökumppaneiden tarkistamiseksi sen varmistamiseksi, että julkisia varoja ei myönnetä antisemitismiä edistäville järjestöille.
Samoin, koska kansalaisjärjestöt toimivat avainrooleissa YK:n täytäntöönpanokumppaneina, YK:n tukemien hankkeiden analysoijina, koordinaattoreina tai toteuttajina, avunantajien olisi laajennettava kahdenvälisiä seulontamenettelyitään. Edelleen hallitusten ja yritysten tulisi suorittaa perusteellisia ja riippumattomia arviointeja konflikteihin liittyvää politiikkaa muotoillessa tukeutumatta juutalaisvaltiota vahingoittavien politisoituneiden Israelin vastaisten toimijoiden julkaisuihin.
Lähde: Yona Schiffmiller Director of Research, NGO Monitor: Written Testimony to Subcommittee on Global Health, Global Human Rights and International Organizations
Liite:
Kolme vuosikymmentä totuuden puolesta YKssa
Kuvaava esimerkki suoraan YK:hon liittyvistä elimistä Yhdistyneiden Kansakuntien ihmisoikeusneuvosto (UNHRC) koostuu 47 YK:n jäsenvaltiosta. Nämä maat valitaan suljetulla lippuäänestyksellä, ja ne toimivat neuvostossa kolmen vuoden toimikaudeksi. Kaikissa UNHRC:n kokouksissa on 10 kohtaa. Esityslistan kohta 7 on pysyvä ja määrää keskustelun väitetyistä Israelin ihmisoikeusloukkauksista palestiinalaisia vastaan. Millään muulla kansalla ei ole tällaista pysyvää asialistaa. Kaikkia muita ihmisoikeusloukkauksia eri puolilla maailmaa käsitellään esityslistan kohdassa 4. UNHRC:n perustamisesta kesäkuussa 2006 kesäkuuhun 2016 se hyväksyi 135 päätöslauselmaa, joissa kritisoitiin tiettyjä maita. 68 näistä 135:stä on vastustanut Israelia (hieman yli 50 %)
Koko historiansa UNHRC päätti tuomita Israelin, Lähi-idän ainoan demokratian, enemmän kuin pahimpia ihmisoikeuksien loukkaajia yhteensä. Credit: Israel in UN/Geneva
Kirjoitus ensinnä ilmestyi Ariel-Israelista suomeksi -verkkojulkaisussa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti