“If ships reach Gaza – victory, if terrorized by Zionists – victory.” (PM Ismail Haniyeh, Hamas)
Gazan
kaistaleen merisaartoa pyritään parhaillaan murtamaan kahden
flotillan myötä, ajallisesti samassa yhteydessä Israel on
aloittanut maailmassa ainutlaatuisen meriesteen rakentamisen
maanlaisen ”rautakupolin” jatkeeksi Gazasta lähtevien meritse
tapahtuvien terrorihyökkäysten estämiseksi.
Toukokuun
20. päivänä 2018 Norjasta lähti uusin flotilla kohti Gazan
kaistaletta organisoijinaan “Freedom Flotilla Coalition” ja
“International Committee for Breaking the Siege of Gaza” Hamasin
koordinoimina. Flotilla käsittää neljä alusta, matkan on
arvioitu kestävän kaksi kuukautta eli saapumista odotellaan
heinäkuun lopulla 2018. Laivojen miehistönä on diasporan
palestiinalaisia ja eurooppalaisia kannattajia; myös kaksi Israelin
kansalaista on mukana.
Matkan
aikana alukset ankkuroituvat useiden Euroopan maiden satamiin - mm
Kööpenhamina, Kiel, Brighton ja Amsterdam - joissa järjestetään
medialle erinäisiä tilaisuuuksia paikallisten tukijoiden kanssa.
Matka on jo kohdannut vastoinkäymisiä kun Saksan sisäministeriön
ohjeistuksella Saksan merivartiosto otti haltuunsa Al-Awda nimisen
flotillan aluksen tarkempaa katselmusta varten. Edelleen Israelin
ilmavoimat tuhosivat Gazan satamassa kaksi Hamasin merivoimien alusta
joiden oli tarkoitus lähteä vastaanottamaan flotillaa.
Tällä
kertaa humanitaarinen apu on sivuosassa sillä flotillan tarkoitus on
puhtaasti propagandistinen – nostaa merisaarto aiheena esiin ja
tuomita Israelia Euroopan kansalaisille. Näin flotillat ovat osa
poliittista ja mediskampanjaa ”Suuren Paluumuuttomarssi”
-kampanjan jatkeeksi.
Flotillaan
osallistuvat alukset ovat tällä kertaa seuraavat:
- Al-Awda (“Paluu”): Norjan lipun alla purjehtivalla alkuksella on diasopran palestiinalaisia.
- Heria (“Vapaus”): Ruotsin lipun alla purjehtiva alus.
- Palestine: Ruotsin lipun alla purjehtiva alus.
- Maird: Ruotsin lipun alla purjehtiva alus joka on nimetty Pohjois-Irlannin rauhanaktivisti Mairead Maguiren mukaan.
(Lähteet
ja lisää matkustajista ja organisaattoreista: The
Meir Amit Intelligence and Terrorism Information Center’n
kaksi analyysia ITIC
ja ITIC
)
Flotilla
Gazasta
Tiistaina
29.5.2018 noin klo 8 (GMT) aloittaa uudenlainen flotilla matkansa
murtamaan Gazan kaistaleen merisaartoa – uutta on saattueen
lähteminen Gazasta kun taas Tanskasta lähtenyt flotilla pyrkii
Gazaan. Ainakin yhden laivan käsittävän laivan matkustajina on
sairaalahoitoja kaipaavia potilaita, ulkomaille opiskelemaan haluavia
nuoria ja töitä etsiviä yliopistokouluttettuja.
Matkan
järjestäjien mukaan flotilla kuvastaa palestiinalaisten toiveita ja
unelmia. Järjestäjät eivät ilmaisseet matkakohdetta. Saarron
myötä Gazasta lähtevien alusten sallitaan edetä kuusi merimailia
rannasta ja Israelin laivasto on toistuvasti ampunut
varoituslaukauksia niitä laivoja kohden jotka kyseisen rajan
ylittävät. (Lähteet:
Yeni
Safak ja
Daily
Sabah )
Uusi
meripuolustuseste Israelin turvaksi
Ajallisesti
flotilloihin liittyen Israel aloitti sunnuntaina [27.5.2018] uuden
meripuolustusesteen rakentamisen Gazan rajan Zikim rannalla.
Kyseessä on vahvistettu aallonmurtaja koostuen vedenalaisesta
osasta, veden pinnalla olevasta panssaroidusta kiviesteestä ja sen
huipulla olevasta piikkilankaesteestä sekä koko rakennelmaa
suojaavasta turvallisuusaidasta. Este jatkaa nyt merelle Gazan
maarajalle rakennettua maanalaista hyökkäystunnelit havaitsevaa
suojarakennetta - ”maanalaista rautakupolia”.
Päätös
meriesteen rakentamisesta tehtiin vuonna 2014 kun neljä Hamasin
merikommandoa ui Gazasta rantaan Israelin puolelle Zikimin kibbutsin
kohdalla. Komandoilla oli aseistuksenaan automaattiaseiden lisäksi
kranaatteja ja räjähteitä. Israelin armeijalta vei 40 minuuttia
eliminoida yllätyshyökkäys ja sen tekijät. Uuden
meripuolustusesteen tarkoituksena on estää tällaiset hyökkäykset
meren kautta jo ennakkoon. Maailmassa ainutlaatuisen
puolustusrakennelman on tarkoitus valmistua vuoden 2018 loppuun
mennessä. (Lähde: Times
of Israel )
Merisaarto
Vuonna
2006 Israel toteutti Gazaa koskevan merisaarron tiukentaen sitä
vuotta myöhemmin Hamasin valtaannousun myötä. Myös Egypti liittyi
saartoon jonka tarkoituksena on estää asevienti ryhmälle jonka
tavoitteena avoimesti on Israelin tuhoaminen. Vuosien kuluessa Israel
on estänyt useita aselähetyksiä meritse Gazaan, samaan aikaan myös
useita saartoa murtamaan pyrkineitä siviilialuksia on pysäytetty ja
tarkastettu. Vakavin saarronmurtoyritys tapahtui vuonna 2010 kun 10
turkkilaisaktivistia kuoli kahakassa tarkastusta suorittaneiden
israelilaissotilaiden kanssa Mavi Mara aluksella.
Vuodesta
2008 vuoteen 2016 on 31 alusta pyrkinyt murtamaan merisaarron, vuonna
2017 yrityksiä ei ollut. Alukset on toistuvasti pysäytetty.
Israel on pyrkinyt välttämään eskaloitumista
esittämällä avustuslaivojen ohjausta Ashodin satamaan,
humanitaarisen lastin purkua ja kuljetusta Gazan kaistaleelle. Israel
on luvannut taata humanitaarisen avun läpimenon Gazaan. Näin
esimerkiksi vuonna 2012
Israel ohjasi ruotsalaisomisteisen mutta Suomen lipun alla
purjehtineen Estelle aluksen Ashodin satamaan josta tarkastuksen
jälkeen lastinna olleet jalkapallot ym siirrettiin maitse Gazaan.
Ennen alukseennousua Israel pyrki sekä diplomaatti kanavia myöden
että suoraan laivaan yhteyttä ottamalla saada alus muuttamaan
suuntaansa.
Merisaarron
oikeutus
Gazan
saarrosta, alueen oletetusta humanitaarisesta kriisistä sekä
saartoa murtamaan lähetetyistä “avustussaattueista” on laadittu
kansainvälisiä selvityksiä ja merkittävin niistä lienee YK:lle
laadittu ns Palmerin raportti – UN:
Report of the Secretary-General’s Panel of Inquiry on the 31 May
2010 Flotilla Incident,
Syyskuu 2011. Kyseinen raportti toteaa Israelilla olevan täysi
oikeus Gazan merisaartoon ja sen toimeenpanemiseen myös
kansainvälisillä vesillä. Raportin laatinut asiantuntijapaneeli
tunnusti myös
Israelin oikeuden vierailla ja tutkia alukset sekä ottaa ne
haltuunsa mikäli niillä oli tarkoitus murtaa saartoa. Mitä tulee
humanitaariseen kriisiin niin mainittu raportti määrittelee ettei
Gazassa ole humanitaarista kriisiä ja että kaikkien halukkaiden
avunantajien tulee koordinoida toimensa Israelin ja
Palestiinalaishallinnon kanssa avun perillesaattamiseksi.
Gazan
saarto voidaan Israelin mukaan purkaa sen jälkeen, kun
kansainvälisen yhteisön, ns. Lähi-idän kvartetin (YK,
Yhdysvallat, EU ja Venäjä) asettamat ehdot terroristijärjestö
Hamasille täyttyvät. Ehtojen mukaan Hamasin tulee luopua
terrorismista, tunnustaa Israelin valtion olemassaolon oikeus ja
tunnustaa Israelin ja palestiinalaisten välillä solmitut
sopimukset. Toistaiseksi tähän ei liiemmin haluja ole ollut
Israelissa, Egyptissä kuin PA:n piirissäkään.
Mielestäni
uudet flotillat kuten aiemmatkin vastaavat yritykset voi lukea
malliesimerkeiksi menestyksekkäistä PR kampanjoista poliittisten
päämäärien saavuttamiseksi humanitaarista kriisiä tekosyynä
käyttäen.
Aiemmin
aiheesta:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti