Milloin on aika tunnustaa Palestiinan valtio [Op-Ed]
Suomessa osa oppositiosta vaatii Palestiinan valtion välitöntä tunnustamista ja väläyttelee asiasta myös välikysymystä. Kyse lienee sisäpoliittisesta pelistä ja hyveposeerauksesta jolla sinänsä ei ole vaikutusta Gazan humanitaariseen tilanteeseen sen enempää kuin “selfie flotilloillakaan” tai boikottivaatimuksilla. Toisaalta se voi jopa huonontaa gazalaisten hätää kansainvälisen painostuksen puuttuessa Hamasia vastaan jotta se vapauttaisi panttivangit ja lakkaisi terrorisoimasta gazalaisia kuin muutakaan maailmaa.
Kun Israel on voittamassa sodan hyökkääjiään vastaan seitsemällä rintamalla on se auttamatttomasti takamatkalla kahdeksannella rintamalla ei informaatiosodassa. Hamas on markkinointikampanjassaan onnistunut mm massivisen disinformaation levittämisellä onnistunut saamaan tukea asialleen länsimaissa ja 7/10/2023 tapahtuneen omalta kannaltaan onnistuneen massiivisen terrori-iskunsa jälkeen ovat antisemitistiset hyökkäykset moninkertaistuneet.
Edellä kerrottu ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa etteikö Israelin ja palestiinalaisiksi itsensä identifioivien arabien välinen konflikti kaipaisi ratkaisua. Itse pidän ns. Kahden-valtion mallia vähiten huonona toteuttamiskelpoisena skenaariona ja ainakin parempana kuin nykytilaa. Seuraavassa käsittelen sitä millä edellytyksillä Palestiinan valtio voisi toteutua.
Käsitemäärittelyä (Wikipedian ja AI:n pohjalta)
Valtion tunnustamisen taustalla on kaksi toisistaan eroavaa teoriaa: Deklaratiivisen teorian mukaan tunnustamisessa vain todetaan jo tapahtunut asia, uuden valtion synty, eikä sillä ole vaikutusta valtion syntyprosessiin. Konstitutiivisen teorian mukaan valtion tunnustaminen on itse edellytys sen asemalle kansainvälisen oikeuden subjektina.
Tunnustaminen voi olla de jure tai de facto. De jure tunnustamisessa on kyse täysmääräisestä tunnustamisesta kaikkien siihen liittyvine oikeusvaikutuksineen. Sen sijaan de facto tunnustamisessa on kyse varauksellisesta ja väliaikaisesti tunnustamisesta, jonka edellytysten pysyvästä täyttymisestä tunnustava valtio ei ole vielä varma. De facto tunnustamisen oikeusvaikutukset ovat epäselviä ja vaihtelevat riippuen tapauksen luonteesta ja tunnustavan valtion omista tulkinnoista. Tämän erottelun taustalla on tunnustavan valtion halu pitää yllä kontakteja uuteen hallitusvaltaan, mutta välttää se, että kontakteista tehtäisiin johtopäätös, jonka mukaan tunnustava valtio on oikeudellisesti sidottu pitämään uutta hallitusvaltaa laillisena
Valtiota tunnustettaessa tunnustetaan jonkin alueen oikeus itsenäisyyteen, joka saattaa tapahtua ennen kuin alue on täysin itsenäinen, esimerkiksi tilanteissa, joissa itsenäisyystaistelu on meneillään tai alue on itsenäistymässä ja voi olla osa laajempaa poliittista prosessia, jossa pyritään luomaan uusi valtio. Uusi valtio syntyy kun rajasopimuksin (ja merirajoin) määrittyvällä alueella asuvat, kansaksi identifioituvat ihmiset muodostavat organisoituneen yhteiskunnan, joka käyttää ylintä valtaa tuolla alueella.
Näkemykseni: Milloin on aika tunnustaa Palestiinan valtio
Mielestäni Palestiinan valtion tunnustamisen aika on kun
- Palestiinan nykyinen näennäisvaltio täyttää valtion kriteerit. Vuonna 1933 solmitun Montevideon sopimuksen mukaisesti maan tulee täyttää neljä kriteeriä ollakseen kansainvälisen oikeuden oikeustoimija valtiona:
¤ pysyvä väestö
¤ rajattu alue
¤ hallitus
¤ kyky solmia suhteita muiden valtioiden kanssa.
- Oslon sopimuksia (1993-1995) seurannutta rauhanprosessia Camp Davidin (2000) umpikujaan johtanutta viimeistä vaihetta jatketaan varsinaiseen rauhansopimukseen saakka Israelin ja Palestiinalaishallinnon suorilla tai välitetyillä neuvotteluilla.
- Palestiinan tavoitellun valtion edustajat eivät ole terroristiorganisaatioiden – kuten Hamas, Palestinian Islamic Jihad, ym – edustajia. Lähihistoriasta muistettaneen ettei ISIS/Daeshin tai Al-Qaidan kanssa juuri neuvoteltu, ne tuhottiin.
- Tavoitellun Palestiinan valtion alueella toteutetaan väestön deradikalisaatio -prosessi samaan tapaan kuin tehtiin Saksassa ja Japanissa IIMS:n jälkeen.
Epilogi
Edellä olevan perusteella lienee selvää ettei Palestiinan tunnustaminen nyt ole ajankohtaista sen enempää de jure kuin de factokaan. Olennaista mielestäni kuitenkin on tarjota niin gazalaisille kuin Länsirannankin arabeille visio sen mahdollisuudesta – näköala parempaan tulevaisuuteen vihanpidon sijaan. Oman näkökantani mukaan ylätason julistusten, tuomitsemisten jne sijaan pitäisi fokusoitua alatason aktiviteetteihin joilla mahdollisuus voidaan realisoida.
Keskeistä on myös ymmärtää aikajänne; valtion perustaminen ei käy hetkessä esimerkiksi tunnustamisen myötä vaan se on pitkällinen prosessi. Olin Serbian pommitusten jälkeen YK:n ja EU:n palkkalaisena Balkanilla aloittamassa Kosovon itsenäisyyteen johtamaa prosessia. Tällöin lähtökohtana oli ”standardit ennen statusta” eli alueen yhteiskuntarakenteiden kehitystyöstä kaavailtua uutta valtiota varten. Vuosien kehitystyön jälkeen standardit unohdettiin ja statuksen ylikorostuminen johti Kosovon itsenäistymiseen ennenaikaisesti kesken prosessin seurauksenaan rikollisklaanien johtama ”epäonnistunut valtio” joka vasta viime vuosina on siirtynyt lähemmäksi demokraattista kansalaisyhteiskuntaa.
Palestiinan mahdollisen valtion kannalta väestön deradikalisaatio on mielestäni tärkein prosessin osatekijä ja se saattaa hyvinkin kestää ylisukupolvisesti vuosikymmeniä. Deradikalisaatio on kuitenkin mahdollista, Saksa ja Japani ovat siitä hyviä esimerkkejä. Arabien osalta hyvä esimerkki on soveltaa palestiinalaisalueilla Saudi-Arabian ja Arabiemiirikuntien opetussuunnitelmia, joihin kuuluu suvaitsevaisuus juutalaisia ja Israelia kohtaan.
Mitä pikimmin terroristijärjestöjen vaikutus on eliminoitu sitä pikimmin rauhanomaisempi kehitysprosessi alkaa ja toteutuessaan voi luoda edellytykset Palestiinan valtion laajemmalle tunnustamiselle.
Kirjoitus ensinnä ilmestynyt Ariel-Israelista suomeksi -verkkojulkaisussa
Kommentit
Lähetä kommentti