Google

Google

sunnuntai 5. maaliskuuta 2017

Kohti Israelin suur-Jerusalemia

“There’s no such thing as proper timing, and I expect the prime minister and the ministers to approve the bill come Sunday.” (Ma’aleh Adumim Mayor Benny Kashriel)
 
jerusalem-1JERUSALEM on israelilais-palestiinalaisen konfliktin ytimessä.  Uskonnolliset, kansalliset ja historialliset näkökulmat - juutalaiset, muslimit, kristityt; israelilaiset ja palestiinalaiset -  kamppailevat kaupungissa jatkuvasti legitimiteettinsä ja säilymisensä puolesta.  Tätä toimintaympäristöä selkeyttämään tai sekoittamaan on tänään 5.3. 2027 tulossa uusi lakiesitys Israelin lakia säätelevään komiteaan jossa israelilainen Juudeassa sijaitseva 40 000 asukkaan kaupunki - Ma’ale Adumim - liitettäisiin virallisesti osaksi ns. suur-Jerusalemia. Lakiesitys tekisi  Jerusalemin ympärillä olevien yhteisöjen kehittyvän de facto liitoksen de jure liitokseksi muotoutuvaan suur-Jerusalemiin.


JewishPress verkkojulkaisun mukaan lakialoitteen tekijä MK Yoav Kisch (Likud), halusi tehdä esityksensä jo muutama viikko sitten mutta PM Netanyahu esti tämän koska halusi keskustella siitä ensin USAn presidentti Trumpin kanssa sillä esitys poikkeaa merkittävästi USAn aiemmista ulkopoliittisista linjauksista. Presidentti Trumpin jätettyä israelilais-palestiinalaisen konfliktin ratkaisukeinot osapuolten harkintaan on aika nyt kypsä lakialoitteen jatkokäsittelylle.

Lakiesityksen keskeinen sisältö on, että se ulottaa Israelin lain Ma’ale Adumimin kaupunkiin, joka liki kolme vuosikymmentä on ollut sotatilalakien alaisena kuten muutkin israelilaiskaupungit ja -kylät Juudeassa ja Samariassa (Länsirannalla) vuonna 1967 tapahtuneen haltuunoton jälkeen.  Esitys määrittelee muodollisesti  myös suur-Jerusalemin rajoja ja hiljattain liikenneministeri Yisrael Katz (Likud) esitteli ns.  “Greater Jerusalem Law jossa Israelin suvereniteetti ulotetaan Ma’ale Adumimin ohella Givat Ze’ev, Beitar Illit ja Etzion Bloc -alueille.

Kahden valtion ratkaisun loppu?


Israelin suunnitelmat ovat herättäneet huolta monissa Euroopan pääkaupungeissa sillä Jerusalemin ympäristössä tapahtuvien alueliitosten on katsottu erottavan  toisistaan kaavaillun Palestiinan valtion pohjois- ja etelä-osat tehden näin haaveillusta kahden-valtion -ratkaisusta mahdottoman.
A completed section of the Palestinian bypass road. Its final completion will enable transportation continuity between the northern and southern West Bank, similar to other existing “fabric of life” roads built for the Palestinians. Credit: JCPA
A completed section of the Palestinian bypass road. Its final completion will enable transportation continuity between the northern and southern West Bank, similar to other existing “fabric of life” roads built for the Palestinians. Credit: JCPA

Huoli palestiinalaisvaltion jakautumisesta suur-Jeruslemin takia ei kuitenkaan ole aiheellinen koska ohitustiet ovat ratkaisu tähän kysymykseen. Itse asiassa Israel on jo vuosikymmenen ajan investoinut palestiinalaisten vapaampaan liikkumiseen Länsirannan etelä- ja pohjois-osien Ramallahista Bethlehemiin - välillä hankkien maa-alueita valtateitä varten ja osin rakentaenkin niitä.  Mm tunneliratkaisujen ansiosta nämä kulkuväylät voivat mennä myös suur-Jerusalemin läpi matkanteon nopeuttamiseksi kiertoteihin verrattuna.

Spatial shaping -politiikka

Israelilaisjärjestö Terrestrial Jerusalem in kriittinen Jerusalemin ympäristössä tapahtuvaa rakentamista kohtaan.  Sen mukaan suur-Jerusalemin luominen toteuttaa Israelin pitkäjänteistä ns. “spatial shaping” -politiikkaa jonka nähdään vaarantavan kahden-valtion ratkaisumallin.

nayttokuva-28

Spatial shaping -politiikka käsittää neljä toisiaan täydentävää elementtiä:
  1. Asutusta erotteleva 'turvamuuri' rajanmäärittelyn välineenä. 
  2. Uuden rajalinjan juurruttaminen uudisasutuksen tuella. 
  3. Palestiinalaisten neutralisointi uusien rajalinjojen avulla. 
  4. Uusien israelilaisalueiden integrointi mm yhdyskuntarakentein ennen vuotta 1967 muodostuneeseen Israeliin.
nayttokuva-27

Lähde ja lisää: Limiting Settlement Construction to the "Blocs" - Implications for Jerusalem, by Terrestrial Jerusalem

Oma näkemykseni

Nähdäkseni Israelin suur-Jerusalemia koskevat suunnitelmat eivät merkitse Kahden-valtion -ratkaisun loppupistettä.  Kuten  HonestReporting -järjestön kartta osoittaa on  Ma’ale Adumimin ja Kuollen meren kapeikko saman levyinen kuin Israel kapeimmillaan vuoden 1967 rajalinjojen mukaan eikä tämä leveys koskaan aiheuttanut ongelmia Israelin alueelliselle yhtenäisyydelle.

nimeton-115

Suur-Jerusalemin muotoutuminen ja mm USA mahdollinen suurlähetystön siirto Jerusalemiin viimeistelevät Jerusalemin aseman Israelin pääkaupunkina.  Samalla mainitut tekijät todennäköisesti haihduttavat Palestiinalaishallinnon haaveet Jerusalemista muotoutuvan Palestiinalaisvaltion pääkaupunkina mutta sen hallintorakenteiden jo ollessa pääosin Ramallahissa Jerusalemin pohjoisella rajalla ei suur-Jerusalem estä ko rakenteiden edelleenkehittämistä.  

Olen samaa mieltä suur-Jerusalem suunnitelmien kriitikoiden kanssa siitä, mitä ns.  spatial shaping -politiikka  merkitsee käytännössä mutta toisin kuin kriitikot näen ko politiikan positiivisena kehityskulkuna. Nähdäkseni Israelin lakien ulottaminen sotatilalakien sijaan Jerusalemin ympäristöön edistää kaupungin kehitystä luoden poikkeustilaa vakaamman ja laillisemman toimintaympäristön kuin nykyisen olotilan jatkuminen.  

Aiheesta laajemmin kirjoituksessa Towards The Israeli Great Jerusalem.

Aiempia kirjoituksia aihepiiristä (ENG):

Forgotten Court Rule: Israel Is The Legal Occupant Of Judea And Samaria
Will (East) Jerusalem be the End of Two-State Illusion?
UNESCO: The Temple Mount Is Sacred Only To Muslims
Analysis: Resolving The Israeli-Palestinian Conflict
Will Obama Reset The Middle East Peace Process?
 
ISRPAL
Kirjoitus ilmestynyt ensinnä Ariel -verkkojulkaisussa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti