Google

Google

perjantai 24. maaliskuuta 2017

Tel Avivin ja Jerusalemin yhdistävä pikajunayhteys valmistumassa

Tel Avivin ja Jerusalemin välinen pikajunayhteys mullistaa Israelin kahden suurimman kaupungin välisen matkanteon. Nykyisin ajoaika ko 60 kilometrin matkalla on noin tunti, ruuhka-aikoina pidempikin ja vanhalla maisemaradalla vuorten kiertely ja lukuisat pysähdykset lisäävät matkustusajan jopa kahteen tuntiin. Uuden vuoden 2018 alkupuoliskolla käyttöönotettavan pikajunayhteyden myötä matka-aika putoaa alle 30 minuutin joka sisältää myös pysähdyksen Ben-Gurion lentokentällä.  

Pikajuna käyttää Tel Avivin olemassaolevaa juna-asemaa ja uutta Jerusalemiin rakennetavaa liikennekeskusta johon liittyy myös Jerusalemin pääbussiasema ja kevyen raideliikenteen pysäkit.
[caption id="attachment_2728" align="aligncenter" width="547"] A schematic of the new high-speed line between Jerusalem and Tel Aviv. Blue are tunnels; red are bridges. Image courtesy of Israel Railways[/caption]

Viime vuosikymmenen aikana pikajunahanke on ollut Israelin rautaiteiden suurin projekti ja yleensäkin maan suurimpia yhdyskuntarakenne -kohteita $1.9 miljardin kustannuksineen. Yhdeksän siltaa neljä ja tunnelia takaavat suorimman ja tasaisimman mahdollisen kyydin kaupunkien välillä. Tunnelit ja sillat ovat nyt valmiit ja parhaillaan asennetaan raiteita ja yhteyden vaatimaa sähkötekniikkaa.
Tasaisella osuudella Tel Avivista Latrunin korkean nopeuden junat käyttävät olemassaolevia raiteita, tämän jälkeen matka jatkuu tunneleiden ja siltojen kautta Jerusalemiin. Kaksoistunneleita on yhteensä noin 38 kilometriä ja ne rakennettiin pääosin tunnelinporauskoneilla jotka samanaikaisesti kaivautuvat vuoren läpi ja sementoivat takanaan olevan poratun osan.

Tunneli nro 3 on Lähi-idän pisin, 12 kilometriä, ja kaksoistunnelit on yhdistetty hätäpoistumistein 250 metrin välein. Tunnelien yläpuolelta poistetut kivet numeroitiin niiden takaisinsijoittamiseksi maisemallisesti aiempiin paikkoihinsa. Maanjäristyksen kestävät sillat – kuten Arazim laakson 95 metrissä ylittävä Israelin korkein rautatiesilta ja 1250 metriä pitkä Ayalon joen ylittävä silta - on tuettu vain muutamin kannattamin laaksojen luonnon säästämiseksi.

Ratahankkeen ja terminaalin rakentajina ovat israelilaisyritysten ohella toimineet ranskalaiset, venäläiset, saksalaiset ja espanjalaiset yritykset. Näiden myötä israelilaisinsinööreillä on jatkoa ajatellen nyt sellaista osaamista joka aiemmin puuttui. [caption id="attachment_2729" align="aligncenter" width="547"] An artist’s rendering of the Jerusalem railroad station set to open in early 2018. Image courtesy of Israel Railways[/caption]

Jerusalemin maanalainen terminaali on yksi maailman syvimmällä olevista laitureiden, kahviloiden ja kauppojen sijaitessa jopa 70 metrin syvyydessä ja teknisten rakenteiden kuten kolmen sähkökatkojen varalle olevien generaattorien sijaitessa 80 metriä maan alla. Terminaalin katutason sisäänkäynnin ja turvatarkastuksen jälkeen asiakkaat laskeutuvat kahden kauppa- ja kahvilakerroksen jälkeen laituritasolle.

Asemalla on myös ydinpommisuoja 2000 ihmiselle. Lisäksi rakentamista vielä odottaa katettu kulkuväylä Jerusalemin keskusbussiasemalle sekä 1200 paikkaiselle maanalaiselle pysäköintihallille. Joka tunti neljä kaksikerrosjunaa voi kuljettaa jopa 4000 matkustajaa. Ensimmäinen veturi reitille saapuu Saksasta kesäkuussa 2017.

Lähde: Israel21c


Kirjoitus ensinnä ilmestynyt Ariel -verkkojulkaisussa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti